Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 4
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|
(1)
|
Set
Induksi
·
Guru mempamerkan nama-nama pemain bola sepak Eropah
yang terkenal seperti
-
Christian Ronaldo – Portugis
-
David Beckham –
England
-
Raul Gonzales- Sepanyol
-
Terry Henry – Perancis
-
Nistelrooy - Belanda
·
Guru meminta murid menamakan negara asal pemain
tersebut.
·
Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pengajaran.
|
Majalah Bola Sepak
|
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan maksud imperialisme kepada murid.
·
Murid diminta menyenaraikan negara-negara Asia Tenggara
yang dijajah mengikut kuasa Imperialisme.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm. 237 - 240
·
Longman
Esensi Sejarah SPM, hlm. 280 -
284
|
(3)
|
Imperialisme (Imperialisme Barat di Asia).
·
Guru mengedarkan peta Asia dan meminta murid menandakan
kawasan penjajahan imperialisme Barat.
·
Guru meminta beberapa orang murid melakonkan sebuah
sketsa yang menunjukkan faktor kedatangan kuasa imperialisme ke Asia.
·
Guru menerangkan faktor kedatangan imperialisme.
·
Murid secara bergilir-gilir menyatakan kesan-kesan
imperialisme Barat di Asia.
·
Guru mengedarkan pengurusan grafik kepada semua murid
dan meminta murid mengklasifikasikan kesan-kesan imperia-lisme ke Asia.
|
·
Buku
Teks Sejarah Tg.4,
hlm.
237 - 240
·
Longman
Esensi Sejarah SPM,
hlm.280
- 284
Melabel peta Asia:
Kawasan
jajahan imperialis Barat.
Sketsa:
Faktor
kedatangan imperialis. Skrip rekaan
guru atau murid.
Rajah pengurusan grafik:
Mengklasifikasikan
kesan-kesan imperialisme ke Asia.
|
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm 72 -
75)
· Praktis
B: Soalan 1 - 49 (hlm 76 -
80)
· Praktis
C: Soalan 1 - 4 (hlm 80)
|
No comments:
Post a Comment