Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 4
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|
(1)
|
Set
Induksi
·
Guru menunjukkan risalah beberapa sekolah pondok yang
terdapat di Malaysia.
·
Guru bertanya kepada murid tentang kaitan antara Islam
dan sekolah pondok.
|
|
(2)
|
Pengenalan
·
Guru meminta murid menyatakan contoh-contoh pengaruh Islam
yang terdapat di sekeliling mereka.
·
Guru menerangkan pengaruh Islam terhadap sosiobudaya
masyarakat Melayu secara ringkas.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm.
200 - 208
·
Longman
Esensi Sejarah SPM, hlm.
235 - 243
|
(3)
|
Pengaruh Kedatangan
Islam Terhadap Sosiobudaya.
·
Guru mengarahkan menubuhkan enam kumpulan murid. Setiap
kumpulan diberi kad tugasan soalan.
·
Setiap kumpulan dikehendaki menjawab soalan yang telah
disediakan dengan menyediakan jawapan mengikut tema dan huraian.
-
Kumpulan 1: Terangkan pengaruh Islam dalam masyarakat
Melayu terhadap bidang pendidikan.
-
Kumpulan 2: Jelaskan peranan yang dimainkan oleh Istana
Melaka sebagai pusat kegiatan intelektual.
-
Kumpulan 3: Apakah perubahan dari segi bahasa dan
kesusasteraan setelah kedatangan agama
Islam di Malaysia?
-
Kumpulan 4: Jelaskan kesan kesenian yang ditinggalkan
oleh Islam di Tanah Melayu?
-
Kumpulan 5: Terangkan apakah amalan mulia yang
diamalkan oleh masyarakat Melayu berlandaskan ajaran Islam.
-
Kumpulan 6: Bagaimanakah sistem pendidikan formal dan
tidak formal disampaikan kepada masyarakat Melayu.
·
Setiap kumpulan melaporkan jawapan soalan mereka dengan
menggunakan OHP.
·
Semua murid diminta menghasilkan buku skrap yang
berkaitan dengan tajuk dan soalan.
|
·
Buku
Teks Sejarah Tg.4,
hlm.200 - 208
·
Longman
Esensi Sejarah SPM,
hlm.
235 - 243
Contoh Soalan
Soalan: Jelaskan peranan yang dimainkan oleh Istana
Melaka sebagai pusat kegiatan intelektual?
|
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm 63 - 66)
· Praktis
B: Soalan 1 - 50 (hlm 67 -
70)
· Praktis
C: Soalan 1 - 6 (hlm 71)
|
No comments:
Post a Comment