Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 4
|
Strategi/Pendekatan
Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|
(1)
|
Set
Induksi
·
Guru menayangkan peta imperialisme Barat di Asia.
·
Guru bertanya kepada murid apa kaitan antara peta
tersebut dengan tajuk pengajaran
·
Guru mengaitkan peta dengan tajuk pengajaran.
|
|
(2)
|
Pengenalan
·
Guru meminta murid menyenaraikan negara-negara yang yang
menjalankan penjelajahan ke luar negara.
·
Guru menerangkan tentang matlamat utama kuasa Barat
menjalankan dasar perluasan kuasa.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm. 223 - 226
· Longman Esensi Sejarah SPM, hlm.
267 - 271
|
(3)
|
Penjelajahan
dan Penerokaan
·
Guru mengedarkan peta dunia kepada murid dan mengarahkan
murid menandakan arah penjelajahan dan penerokaan kuasa-kuasa Barat.
·
Guru menjelaskan persaingan antara Portugis dan
Sepanyol semasa menjalankan aktiviti penjelajahan.
·
Guru menunjukkan peta Perjanjian Tordisillas untuk
menjelaskan pembahagian kawasan lingkungan pengaruh untuk aktiviti
penjelajahan.
·
Guru menerangkan kepada murid sebab-sebab penjelajahan
kuasa-kuasa Barat.
·
Guru mengarahkan murid membina peta minda yang
berkaitan dengan sebab-sebab penjelajahan kuasa Barat.
·
Guru meminta murid membincangkan kesan-kesan
penjelajahan kuasa Barat bersama rakan mereka.
·
Guru meminta murid membina pengurusan grafik
mengklasifikasikan kesan-kesan penjelajahan kuasa Barat ke atas masyarakat
setempat dari segi ekonomi, politik, dan sosial.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm.223 - 226
· Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm.267
- 271
Melakar peta:
Arah
laluan penjelajahan.
Peta minda:
Sebab
penjelajahan kuasa-kuasa Barat.
Contoh:
Pengurusan grafik:
Mengklasifikasi
kesan-kesan penjelajahan kuasa Barat ke atas masyarakat setempat dari segi
politik, ekonomi, dan sosial.
|
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm 72 - 75)
· Praktis
B: Soalan 1 - 49 (hlm 76 - 80)
· Praktis
C: Soalan 1 - 4 (hlm 80)
|
No comments:
Post a Comment