Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 4
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|
(1)
|
Set
Induksi
·
Guru menayangkan gambar pedang Nabi Muhammad SAW.
·
Guru mengaitkan gambar dengan tajuk penyebaran Islam mempertahankan hak dan
maruah.
|
|
(2)
|
Pengenalan
·
Guru meminta seorang murid membaca warkah Nabi Muhammad
SAW yang dihantar kepada Maharaja Rom Timur (rujuk kepada Buku Teks Sejarah
Tingkatan 4 halaman 129).
·
Guru menerangkan kepada murid usaha-usaha yang telah
dijalankan oleh Nabi Muhammad SAW untuk menyebarkan agama Islam ke seluruh
dunia.
|
·
Buku
Teks Sejarah Tg.4,
hlm. 129 - 131
·
Longman
Esensi Sejarah SPM, hlm. 151 - 153
|
(3)
|
Penyebaran Islam
(Mempertahankan maruah dan hak)
·
Murid diminta menamakan peperangan yang telah dilalui
oleh Nabi Muhammad SAW.
·
Guru menerangkan kepada murid strategi penyebaran Islam
yang telah dijalankan oleh Nabi Muhammad SAW.
·
Guru meminta murid menyatakan reaksi negara-negara yang
menerima warkah daripada Nabi Muhammad SAW.
·
Guru bersoal jawab dengan murid tentang garis panduan
peperangan yang diizinkan oleh Islam dan membandingkannya dengan peperangan
pada zaman ini.
·
Guru meminta murid menulis semula semua isi penting
berkaitan tajuk ke dalam buku nota.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm.
129 - 131
· Longman Esensi Sejarah SPM, hlm. 151 - 153
|
(4)
|
Murid
diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm 36 - 39)
· Praktis
B: Soalan 1 - 44 (hlm 39 - 43)
· Praktis
C: Soalan 1 - 6 (hlm 43 - 44)
|
No comments:
Post a Comment