Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 4
|
Tema:
|
Tamadun Awal Manusia
|
|
Bab:
|
Bab 2:
Peningkatan Tamadun (Yunani, Rom, India,
dan China)
|
|
Bidang Pembelajaran:
|
(a) Peningkatan dan Sumbangan Tamadun Yunani,
Rom, India, dan China
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
|
|
(1)
|
Menyatakan
aspek peningkatan tamadun Yunani, Rom, India, dan China (Aras 1)
|
|
(2)
|
Menyenaraikan
sumbangan tamadun Yunani, Rom, India, dan China (Aras 1)
|
|
(3)
|
Mengklasifikasi
sumbangan setiap tamadun (Aras 2)
|
|
(4)
|
||
Kemahiran:
|
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan
mengumpulkan dan mengelaskan
|
|
Cadangan masa:
|
2 waktu
|
|
Persediaan:
|
(1)
|
Mengarahkan murid membaca buku teks (hlm 37 - 68) di
rumah
|
(2)
|
Mengarahkan murid membawa buku:
·
Longman
Esensi Sejarah SPM
·
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4
|
|
(3)
|
Gunakan Slaid Paparan 3
|
|
(4)
|
Gambar Colloseum
|
|
(5)
|
Pengurusan grafik: Aspek peningkatan tamadun
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(1)
|
Set Induksi
·
Guru menayangkan gambar bangunan Colloseum dan bertanya
kepada murid tentang fungsi bangunan tersebut.
·
Guru mengaitkan gambar tersebut dengan tajuk pengajaran.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan
proses peningkatan tamadun Yunani, Rom, India, dan China.
·
Guru bertanya kepada murid tentang bentuk sistem
pemerintahan yang diamalkan oleh tamadun di atas.
·
Guru mengaitkan jawapan murid dengan proses peningkatan
tamadun.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4, hlm. 37 -
64
· Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 41 -
74
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
(3)
|
Proses Peningkatan Tamadun Yunani, Rom, India, dan China.
·
Guru mengarahkan murid membentuk enam kumpulan
berdasarkan aspek peningkatan tamadun.
-
Kumpulan 1: Pemerintahan
-
Kumpulan 2: Perundangan
-
Kumpulan 3: Perluasan kuasa
-
Kumpulan 4: Peningkatan ekonomi
-
Kumpulan 5: Peningkatan sosial
-
Kumpulan 6: Sumbangan Tamadun
·
Guru mengarahkan murid membin-cangkan aspek peningkatan
tamadun mengikut aspek yang disediakan berdasarkan pengurusan grafik.
·
Wakil setiap kumpulan memben-tangkan hasil laporan
masing-masing.
·
Guru merumuskan hasil perbin-cangan murid.
·
Semua murid dikehendaki mengisi jadual yang disediakan
oleh guru berdasarkan perbincangan dan rumusan guru.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4, hlm. 42
- 64
· Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 41 -
74
Cadangan aktiviti pembelajaran
Pengurusan grafik:
Aspek
peningkatan tamadun
Contoh:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
(4)
|
Murid
diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm 9 - 12)
· Praktis
B: Soalan 1 - 38 (hlm 12 -15)
· Praktis
C: Soalan 1 - 6 (hlm 15 - 16)
|
Cikgu Sarah, boleh x nak slaid paparan tu..Terima kasih cikgu.
ReplyDelete