Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 4
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|||||||||||||||||||||||||||||
(1)
|
Set Induksi
·
Guru bertanya kepada murid tentang kemungkinan yang
akan berlaku kepada dunia, jika tidak wujud agama dan mengaitkan dengan
kemunculan agama dan ajaran di dunia.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan kepada murid tentang kepentingan agama
kepada kehidupan manusia.
·
Guru mengedarkan peta lokasi kemunculan agama di dunia
dan meminta murid menanda lokasi kemunculan agama di dunia.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4, hlm. 65 -
68
· Longman Esensi Sejarah SPM, hlm. 74 - 79
|
||||||||||||||||||||||||||||
(3)
|
Kemunculan
Agama dan Ajaran Utama Dunia.
·
Guru mengarahkan murid mengkaji Buku Teks Sejarah Tingkatan
5 dan Buku Rujukan Longman Esensi Sejarah SPM yang berkaitan dengan tajuk
pelajaran.
·
Murid diminta
menyenaraikan isi penting berkaitan dengan ciri-ciri dan ajaran agama
di dunia.
·
Murid membina jadual berkaitan dengan ciri-ciri, ajaran, dan pengasas agama di
dunia.
·
Guru memilih beberapa orang murid untuk membaca hasil
dapatan berdasarkan teks Sejarah tingkatan 5 dan teks Longman Esensi Sejarah
SPM.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm. 65 -
68
· Longman Esensi Sejarah SPM, hlm. 74
- 79
Cadangan aktiviti pembelajaran
Menyenaraikan:
Isi
penting berkaitan agama di dunia.
Contoh:
|
||||||||||||||||||||||||||||
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang
Sejarah Tg. 4:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm 9 - 12)
· Praktis
B: Soalan 1 - 38 (hlm 12 - 15)
· Praktis
C: Soalan 1 - 6 (hlm 15 - 16)
|
No comments:
Post a Comment