Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 4
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran &
Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|
(1)
|
Set Induksi
·
Guru memperdengarkan sebuah lagu nasyid yang berkaitan
dengan Nabi Muhammad SAW
·
Guru meminta murid menghayati lagu nasyid tersebut dan
mengaitkan dengan tajuk pengajaran.
·
Guru meminta seorang murid bercerita tentang Nabi
Muhammad SAW berdasarkan pengetahuan sedia ada mereka.
|
Contoh lirik lagu nasyid:
Sifat-sifat nabi yang wajib baginya
eloklah kita menghafalnya mogakan bertambah cinta kepadanya dan mengikut jejak langkahnya (dan mengamalkan sunnahnya) siddiq, amanah, tabligh, fatanah, benar, amanah, menyampaikan, bijaksana sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak sifat yang mustahil bagi nabi kita elok jua kita ketahui sebagai panduan dalam hidup kita menambah keyakinan padanya dusta, khianat, menyembunyikan, tidak cerdik mustahil bagi nabi |
(2)
|
Pengenalan
·
Guru mengarahkan murid melihat carta salasilah Nabi
Muhammad SAW dan meminta mereka mengkaji salasilah keturunan Nabi Muhammad SAW.
·
Guru mengedarkan kad-kad tugasan kepada murid mengikut
kumpulan.
·
Setiap kumpulan diberi kad tajuk yang berbeza.
-
Kumpulan 1: Teknik bercerita – Kehidupan Nabi Muhammad
SAW sebelum menjadi rasul.
-
Kumpulan 2: Teknik
syarahan – Keperibadian Nabi Muhammad SAW.
-
Kumpulan 3: Mencipta sajak – Kerasulan Nabi Muhammad SAW.
-
Kumpulan 4: Wawancara – Penyebaran Islam di Makkah.
-
Kumpulan 5: Forum - Reaksi masyarakat Arab terhadap
penyebaran agama Islam.
·
Murid berbincang dalam kumpulan masing-masing
berdasarkan kad-kad tugasan yang telah diedarkan oleh guru.
·
Untuk menarik minat murid membuat persembahan yang
baik, guru memberi markah kepada setiap persembahan.
·
Kumpulan yang melakukan persembahan terbaik akan
diberikan hadiah.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm 102 -
114
· Longman Esensi Sejarah SPM, hlm. 126
- 131
|
(3)
|
Islam dan
Penyebarannya di Makkah.
·
Guru meminta setiap kumpulan membuat persembahan
berdasarkan kad tugasan yang telah disediakan.
·
Guru membuat rumusan tentang persembahan murid dan
mengumumkan persembahan kumpulan terbaik.
·
Guru menerangkan kembali secara ringkas tajuk
pengajaran untuk mengukuhkan lagi kefahaman murid.
·
Guru mengarahkan murid menyusun semula isi perbincangan
berdasarkan soalan dan tema jawapan di dalam buku nota.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm. 102 - 113
· Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 126 - 131
|
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm 27 -
30)
· Praktis
B: Soalan 1 - 50 (hlm 31-
34)
· Praktis
C: Soalan 1 - 6 (hlm 34 -
35)
|
No comments:
Post a Comment