Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 4
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|||||||||||||||||
(1)
|
Set
Induksi
·
Guru menampal beberapa kad nama pengasas kerajaan Islam
di papan tulis dan menanyakan murid tentang tokoh tersebut.
·
Guru mengaitkan nama-nama tersebut dengan tajuk
pengajaran.
|
· Buku Teks Sejarah Tg. 4,
hlm
150 - 163
|
||||||||||||||||
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan kepada murid tentang kematian Ali bin
Abu Talib yang telah menamatkan pemerintahan Khulafa al-Rasyidin dan
digantikan dengan kerajaan Bani Umaiyah.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm. 150 - 163
· Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm.
175 - 187
|
||||||||||||||||
(3)
|
Kerajaan-kerajaan
Islam.
·
Guru mengarahkan murid merujuk kepada peta kerajaan
Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah, dan Turki Uthmaniyah di halaman 152, 157, dan
160, Buku Teks Sejarah Tingkatan 4.
·
Murid diminta mengkaji ketiga-tiga peta tersebut untuk
melihat perkembangan kerajaan Islam semasa zaman ketiga-tiga kerajaan
tersebut.
·
Guru mengedarkan pengurusan grafik perbandingan
sumbangan kerajaan kepada semua murid dan meminta murid mengisi pengurusan
grafik tersebut.
·
Guru menjelaskan lagi kepada murid tentang sumbangan
ketiga-tiga buah kerajaan.
·
Guru menggunakan kaedah sumbang saran menjana idea murid
mengemukakan sebab kerajaan Turki Uthmaniyah berjaya menyebarkan Islam di Eropah.
·
Guru mengarahkan murid mencatat kembali isi penting
berkaitan dengan sumbang saran ke
dalam bentuk tema penting.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm.
150 - 163
· Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 175
- 187
Cadangan aktiviti pembelajaran
Melakar peta:
Kawasan
kerajaan Bani Umaiyah, kawasan kerajaan Bani Abbasiyah, dan kawasan kerajaan Turki Uthmaniyah.
Pengurusan grafik:
Membandingkan
sumbangan kerajaan-kerajaan Islam.
Contoh:
|
||||||||||||||||
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4:
·
Praktis A: Soalan 1 - 6 (hlm 45 - 48)
·
Praktis B: Soalan 1 - 45 (hlm 49 - 52)
·
Praktis C: Soalan 1 -
6 (hlm 53)
|
No comments:
Post a Comment