Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 4
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|
( (1)
|
Set
Induksi
·
Guru memperdengarkan lagu nasyid yang bertajuk “Hijrah”
dan meminta murid menghayati lagu nasyid tersebut.
·
Guru mengaitkan lagu nasyid dengan tajuk pengajaran.
·
Guru mengedarkan lirik lagu nasyid “Hijrah” kepada murid.
|
Satu Muharam Detik Permulaan
Perkiraan Tahun Islam Hijrah Perpindahan Nabi dan Umat Islam Dari Kota Makkah ke Kota Madinah Atas Keyakinan dan Iman yang Teguh Kaum Muhajirin dan Ansar Bersatu Rela Berkorban Harta dan Nyawa Demi Menegakkan Islam Tercinta Hijrah Itu Pengorbanan Hijrah Itu Perjuangan Hijrah Itu Persaudaraan Hijrah Membentuk Perpaduan Oleh Itu Mari Semua Kita Sambut Maal Hijrah Tingkatkan Semangat Tegakkan Syiar Islam Untuk Sepanjang Zaman |
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menggunakan teknik bercerita untuk menerangkan
kepada murid tentang perjanjian Aqabah Pertama dan Aqabah Kedua antara Nabi
Muhammad SAW dengan penduduk Madinah.
·
Guru bersoal jawab dengan murid tentang isi kandungan
kedua-dua perjanjian tersebut dan
meminta beberapa orang murid untuk mencatatkan isi perjanjian di papan tulis.
·
Guru mengaitkan perjanjian tersebut dengan penghijrahan
Nabi Muhammad SAW ke Madinah.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm. 118 - 124
· Longman Esensi Sejarah SPM, hlm. 140
- 146
|
(3)
|
Kerajaan
Islam di Madinah.
·
Guru menyediakan enam keping sampul surat yang mengandungi kad tugasan murid.
·
Ketua kumpulan diminta memilih sampul surat yang
mengandungi kad tugasan.
·
Dua kumpulan akan mendapat tugasan membuat peta minda
sebab-sebab penghijrahan Nabi Muhammad SAW ke Madinah.
·
Dua kumpulan akan mendapat tugasan kajian peta
Semenanjung Tanah Arab yang berkaitan dengan hijrah Nabi Muhammad SAW.
·
Dua kumpulan akan mendapat tugasan pengurusan
grafik kepentingan peristiwa hijrah dalam sejarah Islam.
·
Hasil perbincangan murid hendaklah ditulis di atas
plastik transperansi.
·
Setiap wakil kumpulan diminta menayangkan hasil mereka.
·
Guru membuat kesimpulan dan menambah isi yang berkaitan
untuk meningkatkan kefahaman berkaitan dengan tajuk.
·
Guru meminta murid menulis semula hasil persembahan
mereka ke dalam buku nota dalam bentuk yang sama seperti persembahan
kumpulan.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4, hlm. 118 - 124
· Longman Esensi Sejarah SPM, hlm. 140
- 146
Peta minda:
Sebab penghijrahan
Nabi Muhammad SAW ke Madinah.
Contoh:
Kajian Peta Semenanjung Tanah Arab: Hijrah
Nabi Muhammad SAW.
Pengurusan grafik:
Kepentingan
peristiwa Hijrah dalam sejarah Islam.
|
(4)
|
· Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm 36 -
39)
· Praktis
B: Soalan 1 - 44 (hlm 39 -
43)
· Praktis
C: Soalan 1 - 6 (hlm 43 -
44)
|
cikgu arahan aktiviti berkumpulan tidak jelas . harap cikgu comment ye
ReplyDelete