Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 4
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|
(1)
|
Set
Induksi
·
Guru menyebut beberapa buah tamadun seperti Sumeria,
Mesir Purba, China, India, dan Rom.
·
Guru bertanya kepada murid kaitan tamadun tersebut dengan
tamadun Islam.
·
Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pengajaran.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm 164 - 170
|
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan secara ringkas tentang pertembungan yang
berlaku antara tamadun Islam dan tamadun-tamadun lain di dunia.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
· hlm.
164 - 170
· Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 188 - 194
|
(3)
|
Pertembungan
Tamadun Islam dengan Tamadun Lain di Dunia.
·
Guru mengedarkan peta dunia kepada murid dan meminta murid
menandakan lokasi tamadun yang bertembung dengan tamadun Islam.
·
Murid diminta mengkaji peta tersebut dan berbincang
sesama mereka tentang pertembungan tersebut.
·
Murid diminta melukis arah aliran pertembungan tamadun
dan menulis cara pertembungan tersebut berlaku, contohnya
-
Tamadun Islam dengan tamadun Yunani dan Rom berlaku
melalui proses penaklukan oleh Amr bin A’as di Mesir.
-
Tamadun Islam dengan tamadun Parsi berlaku menerusi
perluasan kuasa kerajaan Islam di Baghdad.
-
Tamadun Islam dengan tamadun China menerusi aktiviti
perdagangan.
·
Guru menerangkan kepada murid pertembungan tamadun telah
menimbulkan beberapa kesan.
·
Guru meminta murid membina pengurusan grafik kesan pertembungan
tamadun dari aspek:
-
Perluasan kawasan Islam.
-
Proses urbanisasi dan organisasi sosial.
-
Peningkatan ilmu pengetahuan.
-
Kesenian.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm.
164 - 170
· Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm.
188 - 194
Kajian peta dan teks:
Pertembungan
tamadun Islam.
Pengurusan grafik:
Kesan pertembungan tamadun.
|
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4:
·
Praktis A: Soalan 1 - 6 (hlm 45 - 48)
·
Praktis B: Soalan 1 - 45 (hlm 49 - 52)
·
Praktis C: Soalan 1 - 6 (hlm 53)
|
No comments:
Post a Comment