Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 4
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|||||||||||||||
(1)
|
Set
Induksi
·
Guru menayangkan kad-kad perkataan.
·
Guru bertanya kepada murid tentang perkataan-perkatan tersebut
dan mengaitkan dengan tajuk pengajaran.
|
· Contoh
kad:
|
||||||||||||||
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan secara ringkas kepada murid tentang
perubahan yang berlaku sebelum dan selepas kedatangan agama Islam.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm. 185 - 192
· Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm.
215 - 221
|
||||||||||||||
(3)
|
Pengaruh
Islam di Asia Tenggara.
·
Guru membahagikan kelas kepada enam kumpulan.
·
Setiap kumpulan membincangkan satu kesan pengaruh Islam
di Malaysia:
-
Kumpulan 1: Aspek politik
-
Kumpulan 2: Sistem pendidikan
-
Kumpulan 3: Bahasa dan kesusasteraan
-
Kumpulan 4: Cara hidup
-
Kumpulan 5: Kesenian
-
Kumpulan 6: Sistem ekonomi
·
Guru meminta setiap kumpulan melaporkan hasil
perbincangan masing-masing.
·
Guru membuat rumusan tentang pengaruh Islam di Asia
Tenggara.
·
Guru mengedarkan risalah pengaruh Islam dalam sistem
kewangan kepada setiap kumpulan dan meminta murid mengkaji pengaruh Islam dalam
sistem kewangan tersebut.
·
Guru meminta wakil setiap kumpulan melaporkan hasil
kajian mereka.
·
Guru meminta murid membina pengurusan grafik
mengklasifikasikan pengaruh Islam dalam masyarakat di Asia Tenggara di dalam
buku nota berdasarkan perbincangan kumpulan.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm.185
- 192
· Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm.
215 - 221
Perbincangan kumpulan:
Kesan
pengaruh Islam di Malaysia.
Kajian risalah:
Pengaruh
Islam dalam sistem kewangan.
Pengurusan grafik: Mengklasifikasikan pengaruh
Islam dalam masyarakat di Asia Tenggara.
Contoh:
|
||||||||||||||
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm 54 - 57)
· Praktis
B: Soalan 1 - 40 (hlm 58 - 61)
· Praktis
C: Soalan 1 - 6 (hlm 62)
|
No comments:
Post a Comment