Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 4
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|
(1)
|
Set
Induksi
·
Guru menayangkan beberapa gambar yang berkaitan dengan
peralatan tradisional masyarakat Melayu.
·
Guru bertanya kepada murid: Pernahkah mereka menggunakan
alatan tersebut?
·
Guru mengaitkan jawapan murid dengan aktiviti pertanian
tradisional yang dijalankan oleh masyarakat Melayu.
|
|
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan kepada murid tentang peranan yang
dimainkan oleh Semenanjung Tanah Melayu yang dikenali dengan Survanabumi.
·
Guru bersoal jawab dengan murid kaitan kedatangan kuasa
Barat ke Tanah Melayu dengan kegiatan ekonomi masyarakat Melayu.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm. 243 -
258
·
Longman
Esensi Sejarah SPM, hlm. 293 - 307
|
(3)
|
Ekonomi Tradisional dan Ekonomi Dagangan
·
Guru menerangkan secara ringkas aktiviti ekonomi
tradisional dan ekonomi perdagangan.
·
Murid diminta membina pengurusan grafik perbandingan
antara ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan.
·
Guru membahagikan murid kepada empat kumpulan.
·
Agihan tugasan seperti yang berikut:
-
Kumpulan 1: Membincangkan tanaman getah dan
menghasilkan buku skrap berkaitan tajuk.
-
Kumpulan 2: Membincangkan industri perlombongan dan
menghasilkan buku skrap berkaitan tajuk.
-
Kumpulan 3: Membincangkan penggunaan tenaga buruh luar
dan menghasilkan sebuah rencana berkaitan dengan kedatangan buruh asing ke
Tanah Melayu.
-
Kumpulan 4: Membincangkan sejarah institusi kewangan
dan insurans di Tanah Melayu dan menghasilkan sebuah risalah pengurusan
insuran dan kewangan.
·
Setiap kumpulan melaksanakan tugasan masing-masing dan
hasil kerja kumpulan diphotostat untuk semua murid.
·
Guru membuat rumusan tajuk pengajaran.
|
·
Buku
Teks Sejarah Tg.4,
hlm. 243 -
258
·
Longman
Esensi Sejarah SPM, hlm. 293 - 307
Pengurusan grafik:
Membandingkan
ekonomi tradisional dengan ekonomi dagangan.
Projek Buku Skrap:
Sejarah
penanaman getah atau perlombongan bijih timah.
|
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan
latihan.
|
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm 81 -
84)
· Praktis
B: Soalan 1 - 44 (hlm 85 -
88)
· Praktis
C: Soalan 1 - 4 (hlm 88 -
89)
|
No comments:
Post a Comment