Sunday, 11 May 2014

Bab 10a Tingkatan 4


Bank Resos
Sejarah Tingkatan 4

Tema:
Perkembangan di Eropah dan Kesannya Terhadap Ekonomi Negara
Bab :
Bab 10: Dasar British dan Kesannya Terhadap Ekonomi Negara
Bidang Pembelajaran:
(a) Ekonomi Tradisional
·         Ciri-ciri
(b) Ekonomi Dagangan
·         Sistem pertanian komersial
·         Industri perlombongan
·         Penggunaan tenaga buruh luar
·         Institusi kewangan dan insuran
Hasil
Pembelajaran:

Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
(1)
Menyatakan maksud ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan (Aras 1)
(2)
Menyenaraikan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan (Aras 1)
(3)
Menyenaraikan jenis ekonomi dagangan (Aras 1)

(4)
Menyatakan peranan institusi kewangan dan insuran (Aras 1)


Kemahiran:
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan mengumpulkan dan mengelaskan
Cadangan masa:
2 waktu
Persediaan:
(1)
Mengarahkan murid membaca buku teks (hlm 243 - 258) di rumah
(2)
Mengarahkan murid membawa buku:
·   Longman Esensi  Sejarah SPM
·   Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4
(3)
Gambar alatan tradisional masyarakat Melayu



Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
Sumber Rujukan
(1)
Set Induksi
·         Guru menayangkan beberapa gambar yang berkaitan dengan peralatan tradisional masyarakat Melayu.
·         Guru bertanya kepada murid: Pernahkah mereka menggunakan alatan tersebut?
·         Guru mengaitkan jawapan murid dengan aktiviti pertanian tradisional yang dijalankan oleh masyarakat Melayu.





(2)
Pengenalan
·         Guru menerangkan kepada murid tentang peranan yang dimainkan oleh Semenanjung Tanah Melayu yang dikenali dengan Survanabumi.
·         Guru bersoal jawab dengan murid kaitan kedatangan kuasa Barat ke Tanah Melayu dengan kegiatan ekonomi masyarakat Melayu.

·     Buku Teks Sejarah Tg.4,
    hlm. 243 - 258
·     Longman Esensi Sejarah SPM,   hlm. 293 - 307

(3)
Ekonomi Tradisional dan Ekonomi Dagangan
·         Guru menerangkan secara ringkas aktiviti ekonomi tradisional dan ekonomi perdagangan.
·         Murid diminta membina pengurusan grafik perbandingan antara ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan.
·         Guru membahagikan murid kepada empat kumpulan.
·         Agihan tugasan seperti yang berikut:
-      Kumpulan 1: Membincangkan tanaman getah dan menghasilkan buku skrap berkaitan tajuk.
-      Kumpulan 2: Membincangkan industri perlombongan dan menghasilkan buku skrap berkaitan tajuk.
-      Kumpulan 3: Membincangkan penggunaan tenaga buruh luar dan menghasilkan sebuah rencana berkaitan dengan kedatangan buruh asing ke Tanah Melayu.
-      Kumpulan 4: Membincangkan sejarah institusi kewangan dan insurans di Tanah Melayu dan menghasilkan sebuah risalah pengurusan insuran dan kewangan.

·         Setiap kumpulan melaksanakan tugasan masing-masing dan hasil kerja kumpulan diphotostat untuk semua murid.
·         Guru membuat rumusan tajuk pengajaran.


·     Buku Teks Sejarah Tg.4,
    hlm. 243 - 258
·     Longman Esensi Sejarah SPM,  hlm. 293 - 307

Pengurusan grafik:
Membandingkan ekonomi tradisional dengan ekonomi dagangan.

Projek Buku Skrap:
Sejarah penanaman getah atau perlombongan bijih timah.




(4)
·           Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4:
·    Praktis A: Soalan 1 - 6 (hlm 81 -
     84)
·    Praktis B: Soalan 1 - 44 (hlm 85 -
    88)
·    Praktis C: Soalan 1 - 4 (hlm 88 -
    89)


No comments:

Post a Comment