Sunday, 11 May 2014

Bab 1 Tingkatan 4


Bank Resos
Sejarah Tingkatan 4

Tema:
Tamadun Awal Manusia
Bab:
Bab 1: Tamadun Awal Dunia
Bidang Pembelajaran:
Proses Pembentukan Tamadun Sumeria, Mesir, Hwang Ho, dan Indus
Hasil Pembelajaran:
Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
(1)
Menerangkan konsep tamadun (Aras 1)
(2)
Menyatakan ciri-ciri tamadun (Aras 1)
(3)
Menyatakan sumbangan tamadun (Aras 1)
(4)
Membandingkan sumbangan tamadun manusia di Sumeria, Mesir, Indus, dan Hwang Ho (Aras 2)


Kemahiran:
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan mengumpulkan dan mengelaskan
Cadangan masa:
2 waktu
Persediaan:
(1)
Mengarahkan murid membaca buku teks (hlm. 1 - 34) di rumah
(2)
Mengarahkan murid membawa buku:
·   Longman Esensi Sejarah SPM
·   Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4
(3)
Gunakan Slaid Paparan 1 & 2
(4)
Gambar Piramid dan Tembok Besar China
(5)
Sediakan lakaran peta kedudukan tamadun utama di dunia untuk diedarkan kepada murid



Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
Sumber Rujukan
(1)
Set Induksi
Guru menayangkan gambar Piramid dan Tembok Besar China dan menanyakan soalan yang berkaitan dengan gambar tersebut.

(2)
Pengenalan
·        Guru mengarahkan murid merujuk kepada peta lokasi tamadun awal dunia (sila rujuk kepada Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 halaman 9).
·        Guru menerangkan proses pembentukan tamadun awal manusia yang terletak di lembah sungai dan mengaitkannya dengan kemunculan tamadun Sumeria, Mesir, Hwang Ho, dan Indus.
·        Guru menerangkan maksud tamadun mengikut konsep Barat dan Islam.
·        Guru meminta murid menandakan lokasi tamadun awal pada peta yang telah disediakan oleh guru.

·     Buku Teks Sejarah Tg.4,           hlm. 1 - 34
·     Longman Esensi Sejarah SPM,  hlm. 2 - 32

(3)
Proses Pembentukan Tamadun Sumeria, Mesir, Hwang Ho, dan Indus.
·        Guru membentuk empat kumpulan, setiap kumpulan membincangkan sebuah tamadun.
-          Kumpulan 1: Tamadun Sumeria
-          Kumpulan 2: Tamadun Mesir
-          Kumpulan 3: Tamadun Hwang Ho
-          Kumpulan 4: Tamadun Indus

·        Guru meminta setiap kumpulan mem-bincangkan proses pembentukan tamadun, ciri-ciri, dan sumbangan tamadun  di atas.
·        Guru meminta wakil setiap kumpulan untuk membentangkan hasil perbincangan masing-masing mengikut jadual yang telah disediakan oleh guru.
·        Guru merumuskan perbincangan murid.  

·     Buku Teks Sejarah Tg.4,               hlm. 8 - 34
·     Longman Esensi Sejarah SPM, hlm. 7 - 32

·     Slaid Paparan 1
·     Slaid Paparan 2


Cadangan Jadual:

Tam.
Proses
Ciri
Sumb
Sumeria



Mesir



Hwang Ho



Indus






(4)
·         Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4:
·   Praktis A: Soalan 1 - 6 (hlm. 1 - 4)
·   Praktis B: Soalan 1 - 40 (hlm. 4 -  7)
·   Praktis C: Soalan 1 - 6 (hlm. 7 - 8)





3 comments: