Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 4
|
Tema:
|
Tamadun Awal Manusia
|
|
Bab:
|
Bab 1: Tamadun Awal Dunia
|
|
Bidang Pembelajaran:
|
Proses Pembentukan Tamadun Sumeria, Mesir, Hwang Ho,
dan Indus
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
|
|
(1)
|
Menerangkan
konsep tamadun (Aras 1)
|
|
(2)
|
Menyatakan
ciri-ciri tamadun (Aras 1)
|
|
(3)
|
Menyatakan
sumbangan tamadun (Aras 1)
|
|
(4)
|
||
Kemahiran:
|
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan
mengumpulkan dan mengelaskan
|
|
Cadangan masa:
|
2 waktu
|
|
Persediaan:
|
(1)
|
Mengarahkan murid membaca buku teks (hlm. 1 - 34) di
rumah
|
(2)
|
Mengarahkan murid membawa buku:
· Longman Esensi Sejarah SPM
· Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4
|
|
(3)
|
Gunakan Slaid Paparan 1 & 2
|
|
(4)
|
Gambar Piramid dan Tembok Besar China
|
|
(5)
|
Sediakan lakaran peta kedudukan tamadun utama di dunia
untuk diedarkan kepada murid
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|||||||||||||||||||||
(1)
|
Set Induksi
Guru menayangkan gambar Piramid dan Tembok Besar China
dan menanyakan soalan yang berkaitan dengan gambar tersebut.
|
|
||||||||||||||||||||
(2)
|
Pengenalan
·
Guru mengarahkan murid merujuk kepada peta lokasi
tamadun awal dunia (sila rujuk kepada Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 halaman 9).
·
Guru menerangkan proses pembentukan tamadun awal
manusia yang terletak di lembah sungai dan mengaitkannya dengan kemunculan tamadun
Sumeria, Mesir, Hwang Ho, dan Indus.
·
Guru menerangkan maksud tamadun mengikut konsep Barat
dan Islam.
·
Guru meminta murid menandakan lokasi tamadun awal pada
peta yang telah disediakan oleh guru.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4, hlm. 1 -
34
· Longman Esensi Sejarah SPM, hlm. 2 - 32
|
||||||||||||||||||||
(3)
|
Proses Pembentukan Tamadun Sumeria, Mesir, Hwang Ho,
dan Indus.
·
Guru membentuk empat kumpulan, setiap kumpulan
membincangkan sebuah tamadun.
-
Kumpulan 1: Tamadun Sumeria
-
Kumpulan 2: Tamadun Mesir
-
Kumpulan 3: Tamadun Hwang Ho
-
Kumpulan 4: Tamadun Indus
·
Guru meminta setiap kumpulan mem-bincangkan proses
pembentukan tamadun, ciri-ciri, dan sumbangan tamadun di atas.
·
Guru meminta wakil setiap kumpulan untuk membentangkan
hasil perbincangan masing-masing mengikut jadual yang telah disediakan oleh
guru.
·
Guru merumuskan perbincangan murid.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4, hlm. 8 - 34
· Longman Esensi Sejarah SPM, hlm. 7 -
32
Cadangan
Jadual:
|
||||||||||||||||||||
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm. 1 - 4)
· Praktis
B: Soalan 1 - 40 (hlm. 4 - 7)
· Praktis
C: Soalan 1 - 6 (hlm. 7 - 8)
|
thanks for sharing :)
ReplyDeletesangat membantu
most welcome..
DeleteTksh...sgt manfaat utk sya............
ReplyDelete