Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 4
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|
(1)
|
Set
Induksi
·
Guru menunjukkan gambar mata wang yang mempunyai
tulisan Arab “Khalifatul Mukminin”.
·
Guru mengaitkan gambar tersebut dengan tajuk pengajaran.
|
· Buku Teks Sejarah Tg. 4,
hlm 197
|
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan kepada murid tentang kedudukan pelabuhan Melaka yang terletak di
tengah jalan perdagangan menyebabkan ia menjadi tumpuan pedagang Islam.
·
Guru mengaitkan kehadiran pedagang Islam di Melaka
telah meninggalkan pengaruh yang besar di Malaysia.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm.195
- 200
· Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm.230 - 235
|
(3)
|
Pemerintahan
dan Pentadbiran.
·
Guru menerangkan kepada murid tentang perubahan dan
pengaruh Islam di Malaysia dala aspek pemerintahan dan pentadbiran.
·
Melalui teknik
sumbang saran, murid diminta secara bergilir-gilir menulis isi penting
pengaruh Islam di Malaysia dalam aspek pentadbiran dan perundangan.
·
Guru merumuskan hasil sumbang saran murid.
·
Guru mengarahkan murid membina carta perbandingan Adat
Perpatih dan Adat Temenggung.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm.196
- 200
· Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm.
230 - 235
Perbincangan kumpulan:
Pembaharuan
dan pengaruh Islam di
Malaysia.
Membina carta perbandingan:
Adat
Perpatih dan Adat Temenggung.
|
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm 63 - 66)
· Praktis
B: Soalan 1 - 50 (hlm 67 -
70)
· Praktis
C: Soalan 1- 6 (hlm 71)
|
No comments:
Post a Comment