Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 4
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran &
Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|
(1)
|
Set
Induksi
·
Guru menunjukkan gambar lada, bunga cengkih, buah pala,
dan bunga lawang.
·
Guru mengaitkan gambar-gambar tersebut dengan
barang-barang dagangan yang diperdagangkan di Melaka.
·
Guru mengaitkannya dengan tajuk pengajaran.
|
|
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan kepada murid tentang perkembangan
pelabuhan Melaka yang menjadi tumpuan pedagang dari luar.
·
Guru menyatakan bahawa kehadiran pedagang luar telah
memberi pengaruh terhadap ekonomi masyarakat Melayu.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm.
208 - 211
·
Longman
Esensi Sejarah SPM, hlm.
243 - 247
|
(3)
|
Ekonomi
·
Guru membentuk beberapa kumpulan berdasarkan tajuk.
·
Setiap kumpulan akan diberikan tajuk untuk
dibincangkan.
-
Kumpulan 1: Fungsi jawatan laksamana dan syahbandar.
-
Kumpulan 2: Barang dagangan yang diperdagangkan di
pelabuhan Melaka.
-
Kumpulan 3: Sistem timbangan yang digunakan di
pelabuhan Melaka.
-
Kumpulan 4: Mata wang yang digunakan dalam urusan
perdagangan di pelabuhan Melaka.
-
Kumpulan 5: Sistem percukaian yang dikenakan oleh
pemerintah kepada pedagang di Melaka.
-
Kumpulan 6: Pengaruh Islam dalam ekonomi Melaka.
·
Wakil daripada setiap kumpulan dikehendaki menerangkan
maklumat yang diperoleh di hadapan kelas.
·
Semua murid diminta mencatatkan hasil perbincangan ke
dalam buku nota.
|
·
Buku
Teks Sejarah Tg.4,
hlm.208 - 211
·
Longman
Esensi Sejarah SPM,
hlm.
243 - 247
|
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm 63 - 66)
· Praktis
B: Soalan 1 - 50 (hlm 67 -
70)
· Praktis
C: Soalan 1 - 6 (hlm 71)
|
No comments:
Post a Comment