| 
Bank Resos | 
Sejarah Tingkatan 4 | 
| 
 Strategi/Pendekatan Pengajaran &
  Pembelajaran   | 
Sumber Rujukan | |
| 
(1) | 
Set
  Induksi  
·        
  Guru menunjukkan gambar lada, bunga cengkih, buah pala,
  dan bunga lawang. 
·        
  Guru mengaitkan gambar-gambar tersebut dengan
  barang-barang dagangan yang diperdagangkan di Melaka. 
·        
  Guru mengaitkannya dengan tajuk pengajaran. |  | 
| 
(2) | 
Pengenalan  
·        
  Guru menerangkan kepada murid tentang perkembangan
  pelabuhan Melaka yang menjadi tumpuan pedagang dari luar. 
·        
  Guru menyatakan bahawa kehadiran pedagang luar telah
  memberi pengaruh terhadap ekonomi masyarakat Melayu. | 
·     Buku Teks Sejarah Tg.4, 
     hlm.
  208 - 211 
·    
  Longman
  Esensi Sejarah SPM,   hlm.
  243 - 247 | 
| 
(3) | 
Ekonomi 
·        
  Guru membentuk beberapa kumpulan berdasarkan tajuk. 
·        
  Setiap kumpulan akan diberikan tajuk untuk
  dibincangkan. 
-   
  Kumpulan 1: Fungsi jawatan laksamana dan syahbandar. 
-   
  Kumpulan 2: Barang dagangan yang diperdagangkan di
  pelabuhan Melaka. 
-   
  Kumpulan 3: Sistem timbangan yang digunakan di
  pelabuhan Melaka. 
-   
  Kumpulan 4: Mata wang yang digunakan dalam urusan
  perdagangan di pelabuhan Melaka. 
-   
  Kumpulan 5: Sistem percukaian yang dikenakan oleh
  pemerintah kepada pedagang di Melaka. 
-   
  Kumpulan 6: Pengaruh Islam dalam ekonomi Melaka. 
·        
  Wakil daripada setiap kumpulan dikehendaki menerangkan
  maklumat yang diperoleh di hadapan kelas. 
·        
  Semua murid diminta mencatatkan hasil perbincangan ke
  dalam buku nota. | 
·    
  Buku
  Teks Sejarah Tg.4,  
     hlm.208 - 211 
·    
  Longman
  Esensi Sejarah SPM,  
     hlm.
  243 - 247 | 
| 
(4) | 
·          
  Murid diarah untuk menyiapkan latihan.  | 
Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4: 
·    Praktis
  A: Soalan 1 - 6 (hlm 63 - 66) 
·    Praktis
  B: Soalan 1 - 50 (hlm 67 - 
    70) 
·    Praktis
  C: Soalan 1 - 6 (hlm 71) | 
 
No comments:
Post a Comment