Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 4
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|||||||||||||||||||
(1)
|
Set Induksi
·
Guru menayangkan gambar sawah padi dan mengaitkan gambar tersebut dengan tajuk
pengajaran.
|
|
||||||||||||||||||
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan
bentuk kerajaan yang terdapat di Asia Tenggara.
·
Guru meminta murid menanda lokasi kerajaan agraria dan
kerajaan maritim pada peta yang telah disediakan.
·
Guru menjelaskan perbezaan yang terdapat antara
kerajaan agraria dan kerajaan maritim.
·
Guru meminta murid menyenaraikan nama-nama kerajaan
agraria dan maritim berdasarkan Buku Teks Sejarah Tingkatan 5 dan Buku
Rujukan Longman Esensi Sejarah SPM.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm 71 - 83
· Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 87 - 99
|
||||||||||||||||||
(3)
|
Bentuk dan
Ciri-ciri Kerajaan Awal.
·
Guru meminta murid berbincang berkaitan dengan
ciri-ciri kerajaan agraria dan kerajaan maritim secara berpasangan.
·
Guru meminta beberapa orang murid untuk menerangkan
ciri-ciri kerajaan agraria dan maritim.
·
Guru meminta murid membina pengurusan grafik yang
menunjukkan perbandingan antara kerajaan agraria dan kerajaan maritim bagi
memantapkan lagi pemahaman berkaitan dengan tajuk pengajaran.
·
Guru merumus kembali tajuk pengajaran dan menjelaskan
hubungan saling kaitan antara kerajaan agraria dan maritim yang dikatakan
saling berhubungan.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm. 71 -
83
· Longman Esensi Sejarah SPM, hlm. 87 –
99
Pengurusan
grafik:
Perbandingan antara kerajaan agraria dan maritim.
Contoh:
|
||||||||||||||||||
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4:
· Praktis
A: Soalan 1 - 7 (hlm 17 - 20)
· Praktis
B: Soalan 1 - 47 (hlm 21 -25)
· Praktis
C: Soalan 1 - 8 (hlm 25 - 26)
|
No comments:
Post a Comment