Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 4
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|
(1)
|
Set
Induksi
·
Guru menunjukkan gambar-gambar Kota Makkah.
·
Guru bertanya kepada murid tentang tujuan umat Islam
pergi ke Makkah.
·
Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pengajaran.
|
|
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan peranan kota Makkah dan mengaitkan kepentingannya
dengan Perjanjian Hudaibiyah dan pembukaan semula kota Makkah.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm.
131 - 138
·
Longman
Esensi Sejarah SPM, hlm. 153 -
158
|
(3)
|
Perjanjian
Hudaibiyah dan Pembukaan Semula Kota Makkah
·
Guru berbincang dengan murid tentang sebab berlakunya Perjanjian
Hudaibiyah.
·
Murid diminta secara kronologi menyusun fakta yang
berkaitan dengan peristiwa sehingga tercetusnya Perjanjian Hudaibiyah.
·
Guru mengarahkan murid mencatat isi penting syarat-syarat
Perjanjian Hudaibiyah.
·
Guru mengarahkan murid secara bergilir-gilir menulis
kepentingan Perjanjian Hudaibiyah di papan tulis.
·
Guru mengaitkan Perjanjian Hudaibiyah dengan pembukaan
semula kota Makkah.
·
Murid diminta berbincang dengan rakan tentang faktor dan kepentingan pembukaan
semula kota Makkah.
·
Guru mengedarkan pengurusan grafik kepentingan
pembukaan semula kota Makkah untuk diisi oleh murid.
|
·
Buku
Teks Sejarah Tg.4,
hlm.
124 - 129
·
Longman
Esensi Sejarah SPM, hlm. 153 - 158
Menyusun secara kronologi: Peristiwa
Perjanjian Hudaibiyah.
Membuat carta minda:
Kepentingan perjanjian Hudaibiyah.
Rengurusan Grafik:
Kepentingan
pembukaan semula Kota Makkah.
|
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4:
·
Praktis A: Soalan 1 - 6 (hlm 36 - 39)
·
Praktis B: Soalan
1 - 44 (hlm 39 - 43)
·
Praktis C: Soalan 1 - 6 (hlm 43 - 44)
|
No comments:
Post a Comment