Sunday, 11 May 2014

Bab 5b Tingkatan 4


Bank Resos
Sejarah Tingkatan 4

Tema:
Tamadun Islam dan Perkembangannya
Bab :
Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah
Bidang Pembelajaran:
(b) Piagam Madinah
Hasil Pembelajaran:
Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
(1)
Menyatakan prinsip-prinsip umum kandungan Piagam Madinah (Aras 1).
(2)
Menyatakan kepentingan Piagam Madinah (Aras 1)
(3)
Menjelaskan kepentingan Piagam Madinah (Aras 2)


Kemahiran:
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan mengumpulkan dan mengelaskan
Cadangan masa:
1 waktu
Persediaan:
(1)
Mengarahkan murid membaca buku teks (hlm 124 - 129) di rumah
(2)
Mengarahkan murid membawa buku:
·   Longman Esensi  Sejarah SPM
·   Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4
(3)
Kemudahan Internet untuk mengakses laman web berkaitan Piagam Madinah
(4)
Pengurusan grafik: Perbandingan masyarakat Arab sebelum dan selepas kedatangan Islam
(5)
Jadual/carta isi kandungan Piagam Madinah


Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
Sumber Rujukan
(1)
Set Induksi
·         Guru menanyakan soalan tentang Piagam Madinah kepada murid.
·         Guru bertanya kepada murid: Apakah yang   mereka faham tentang Piagam Madinah?
·         Guru mengaitkan jawapan  murid  dengan tajuk pengajaran.

·   Buku Teks Sejarah Tg.4,
   hlm 124 - 129

(2)
Pengenalan
·         Guru menggunakan kaedah ICT dengan  merujuk isi kandungan Piagam Madinah menggunakan Internet.
·         Murid diminta meneliti isi kandungan Piagam Madinah yang dipaparkan menerusi skrin komputer.

·   Buku Teks Sejarah Tg.4,
    hlm. 124 - 129
·   Longman Esensi Sejarah SPM,
   hlm  146 - 150


(3)
Piagam Madinah
·         Guru meminta murid mencatatkan isi penting Piagam Madinah mengikut aspek:
-          Politik
-          Agama
-          Sosial perundangan
-          Ekonomi
-          Pertahanan
-          Kedudukan Yahudi

·         Guru menjelaskan lagi isi kandungan Piagam Madinah kepada murid.
·         Guru menerangkan kepada murid tentang kepentingan Piagam Madinah.
·         Guru meminta murid membuat pengurusan grafik kepentingan Piagam Madinah berdasarkan isi yang telah dijelaskan oleh guru.
·         Guru mengedarkan pengurusan grafik perbandingan masyarakat Arab sebelum dan selepas kedatangan Islam kepada murid.

·   Buku Teks Sejarah Tg.4,
   hlm. 124 - 129
·   Longman Esensi Sejarah SPM, hlm. 146 - 150

Pengurusan grafik:
Kepentingan Piagam Madinah.

Contoh:
Isi Kandungan Piagam Madinah
Politik

Agama

Sosial

Perundangan

Ekonomi

Pertahanan

Kedudukan
Yahudi


Pengurusan grafik:
Perbandingan masyarakat Arab sebelum dan selepas kedatangan Islam.

Contoh:
Sebelum Islam
Aspek
Selepas Islam









(4)
·       Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4:
·   Praktis A: Soalan 1 - 6 (hlm 36 -  39)
·   Praktis B: Soalan 1 - 44 (hlm 39 - 43)
·   Praktis C: Soalan 1 - 6 (hlm 43 - 44)


No comments:

Post a Comment