Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 4
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|||||||||||||||||||||||||||||
(1)
|
Set
Induksi
·
Guru menanyakan soalan tentang Piagam Madinah kepada murid.
·
Guru bertanya kepada murid: Apakah yang mereka
faham tentang Piagam Madinah?
·
Guru mengaitkan jawapan murid
dengan tajuk pengajaran.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm
124 - 129
|
||||||||||||||||||||||||||||
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menggunakan kaedah ICT dengan merujuk isi kandungan Piagam Madinah
menggunakan Internet.
·
Murid diminta meneliti isi kandungan Piagam Madinah
yang dipaparkan menerusi skrin komputer.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm.
124 - 129
· Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm
146 - 150
|
||||||||||||||||||||||||||||
(3)
|
Piagam
Madinah
·
Guru meminta murid mencatatkan isi penting Piagam
Madinah mengikut aspek:
-
Politik
-
Agama
-
Sosial perundangan
-
Ekonomi
-
Pertahanan
-
Kedudukan Yahudi
·
Guru menjelaskan lagi isi kandungan Piagam Madinah
kepada murid.
·
Guru menerangkan kepada murid tentang kepentingan
Piagam Madinah.
·
Guru meminta murid membuat pengurusan grafik
kepentingan Piagam Madinah berdasarkan isi yang telah dijelaskan oleh guru.
·
Guru mengedarkan pengurusan grafik perbandingan
masyarakat Arab sebelum dan selepas kedatangan Islam kepada murid.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm.
124 - 129
· Longman Esensi Sejarah SPM, hlm. 146
- 150
Pengurusan grafik:
Kepentingan
Piagam Madinah.
Contoh:
Pengurusan grafik:
Perbandingan
masyarakat Arab sebelum dan selepas kedatangan Islam.
Contoh:
|
||||||||||||||||||||||||||||
(4)
|
· Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm 36 - 39)
· Praktis
B: Soalan 1 - 44 (hlm 39 - 43)
· Praktis
C: Soalan 1 - 6 (hlm 43 - 44)
|
No comments:
Post a Comment