Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 4
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|
(1)
|
Set Induksi
·
Guru meminta seorang murid mendeklamasikan sebuah sajak
yang bertajuk Jahiliah.
·
Guru meminta murid menghayati sajak tersebut dan
memahami isi-isi penting yang terdapat
dalam sajak.
|
|
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan maksud jahiliah kepada murid dengan
mengaitkan aspek kehidupan sosial dan politik masyarakat Arab.
·
Guru mengarahkan murid melihat carta masa yang terdapat
di dalam Buku Teks Sejarah Tingkatan 5 dan Buku Rujukan Longman Esensi
Sejarah SPM untuk menjelaskan lagi pengertian masyarakat Arab Jahiliah yang
merangkumi konsep ruang masa.
·
Guru meminta murid merujuk kepada peta yang terdapat di
dalam buku teks untuk menjelaskan kedudukan
masyarakat Arab Jahiliah di Kota Makkah.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm.
98 - 102
· Longman Esensi Sejarah SPM, hlm. 118
- 122
|
(3)
|
Masyarakat
Arab Jahiliah
·
Guru menerangkan ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliah.
·
Guru mengarahkan murid secara bergilir-gilir menulis
ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliah di papan tulis.
·
Guru mengedarkan pengurusan grafik kepada semua murid
dan meminta mereka melengkapkan pengurusan grafik tersebut mengikut aspek
politik, agama, sosial, dan kepercayaan.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm. 98 - 102
· Longman Esensi Sejarah SPM, hlm. 118
- 122
Pengurusan grafik:
Ciri-ciri
masyarakat Arab Jahiliah.
Contoh:
|
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm 27 -
30)
· Praktis
B: Soalan 1 - 50 (hlm 31-
34)
· Praktis
C: Soalan 1 - 6 (hlm 34 -
35)
|
No comments:
Post a Comment