Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 4
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|||
( 1)
|
Set
Induksi
·
Guru meminta murid merujuk peta tentang arah kedatangan
agama Islam ke Asia Tenggara (Sila rujuk buku teks pada halaman 175).
·
Guru bertanya kepada murid tentang maklumat yang
diperoleh oleh murid tentang teori kedatangan agama Islam ke Asia Tenggara.
|
· Buku Teks Sejarah Tg. 4,
hlm 173 -
178
|
||
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan kepada murid bahawa terdapat tiga
teori kedatangan agama Islam ke Asia Tenggara iaitu:
-
Teori dari Arab
-
Teori dari China
-
Teori dari India
|
·
Buku
Teks Sejarah Tg.4,
hlm.
173 - 178
·
Longman
Esensi Sejarah SPM, hlm. 203 - 208
|
||
(3)
|
Kedatangan Islam ke Asia Tenggara.
·
Guru membentuk enam kumpulan berdasarkan kad tugasan
yang telah disediakan:
-
Kumpulan 1: Mengemukakan persoalan kepada kumpulan 2
berkaitan teori kedatangan Islam dari Arab.
-
Kumpulan 3: Mengemukakan persoalan kepada kumpulan 4
berkaitan teori kedatangan Islam dari China.
-
Kumpulan 5: Mengemukakan persoalan kepada kumpulan
kumpulan 6 berkaitan teori kedatangan Islam dari India.
·
Semua kumpulan memulakan sesi penyoalan dengan dimulai
oleh kumpulan 1 yang menyoal kumpulan 2 tentang teori kedatangan agama Islam,
diikuti dengan kumpulan 2 menyoal kumpulan 3 dan seterusnya.
·
Murid daripada kumpulan yang tak terlibat semasa sesi
penyoalan diminta mencatat soalan dan jawapan yang dikemukakan.
·
Setelah semua kumpulan menjalankan peranan
masing-masing guru membuat kesimpulan tentang teori dan bukti kedatangan
agama Islam ke Asia Tenggara.
·
Sebagai pengukuhan guru mengedarkan grafik untuk diisi
oleh murid di dalam buku nota.
|
·
Buku
Teks Sejarah Tg.4,
hlm.173
- 178
·
Longman
Esensi Sejarah SPM, hlm. 203 - 208
Pengurusan grafik:
Teori
Kedatangan Agama Islam dari Arab, China, dan India.
Contoh:
|
||
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm 54 - 57)
· Praktis
B: Soalan 1 - 40 (hlm 58 - 61)
· Praktis
C: Soalan 1 - 6 (hlm 62)
|
No comments:
Post a Comment