Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 4
|
Strategi/Pendekatan
Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|||||||||||||||
(1)
|
Set
Induksi
·
Guru menayangkan beberapa gambar yang berkaitan
teknologi pertanian terbaru dan gambar-gambar sektor perkilangan.
·
Guru meneroka pengetahuan sedia ada murid dengan
menanyakan soalan berkaitan gambar tesebut.
·
Guru mengaitkan gambar dengan tajuk pengajaran.
|
|
||||||||||||||
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan maksud revolusi kepada murid dan
mengaitkan dengan revolusi dalam bidang pertanian dan perindustrian.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm. 226 - 236
· Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm.
271 - 280
|
||||||||||||||
(3)
|
Revolusi
Pertanian dan Revolusi Perindustrian.
·
Guru membentuk enam kumpulan murid.
·
Setiap kumpulan membincangkan satu tajuk yang
disediakan oleh guru. Contoh;
-
Kumpulan 1: Membincangkan faktor Revolusi Pertanian dan
membina carta minda berkaitan tajuk.
-
Kumpulan 2: Membincangkan faktor Revolusi Perindustrian
dan membina grafik berkaitan tajuk.
-
Kumpulan 3: Membincangkan hasil rekaan baru dalam
bidang pertanian dan menghasilkan buku skrap berkaitan tajuk.
-
Kumpulan 4: Membincangkan hasil rekaan baru dalam
bidang perindustrian dan menghasilkan buku skrap berkaitan tajuk.
-
Kumpulan 5: Membincangkan kesan Revolusi Pertanian dan
menghasilkan pengurusan grafik berkaitan tajuk.
-
Kumpulan 6: Membincangkan kesan Revolusi Perindustrian
dan menghasilkan pengurusan grafik berkaitan tajuk.
·
Setiap kumpulan melaporkan hasil perbincangan
masing-masing dan menunjukkan hasil tugasan mereka kepada kelas.
·
Guru membuat rumusan hasil perbincangan murid dan
meminta hasil tugasan murid untuk dibuat salinan dan dibahagikan kepada semua
murid untuk menambahkan dan pemperkayakan pengetahuan mereka tentang tajuk
pengajaran.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm.226 - 236
· Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 271 - 280
Perbincangan kumpulan:
Kesan
Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian ke atas Asia Tenggara.
Contoh:
Projek Buku Skrap:
Hasil
ciptaan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian.
Contoh:
Pengurusan grafik:
Mengklasifikasi
kesan Revolusi Pertanian dan Revolusi
Perindustrian.
Contoh:
|
||||||||||||||
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah
Tg.
4:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm 72 - 75)
· Praktis
B: Soalan 1 - 49 (hlm 76
80)
· Praktis
C: Soalan 1 - 4 (hlm 80)
|
No comments:
Post a Comment