Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 4
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|
(1)
|
Set
Induksi
·
Guru menunjukkan kepada murid dokumen geran tanah.
·
Guru menanyakan murid kegunaan dokumen geran tanah.
·
Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pengajaran.
|
|
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan kepada murid tentang dasar-dasar yang
yang diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu.
·
Guru bersoal jawab dengan murid tentang tujuan British
memperkenalkan beberapa undang-undang yang berkaitan dengan pertanian di
Tanah Melayu.
|
·
Buku
Teks Sejarah Tg.4,
hlm.
258 - 262
·
Longman
Esensi Sejarah SPM,
hlm. 307 - 312
|
(3)
|
Dasar British Terhadap Pertanian.
·
Guru menerangkan
kepada murid tentang undang-undang berhubung tanah yang diperkenalkan oleh
British di Tanah Melayu.
·
Guru meminta murid berbincang dengan rakan tentang
undang-undang berhubung tanah dan dasar British terhadap pekebun kecil.
·
Guru meminta beberapa orang murid membuat peta minda di
papan tulis berkaitan dengan undang-undang tanah.
·
Murid lain diminta menulis peta minda tersebut di dalam
buku nota.
·
Guru meminta murid membuat pengurusan grafik perbandingan
undang-undang tanah tradisional masyarakat Melayu dan undang-undang tanah
yang diperkenalkan oleh British.
|
·
Buku
Teks Sejarah Tg.4,
hlm.
258 - 262
·
Longman
Esensi Sejarah SPM,
hlm.
307 - 312
Perbincangan:
Undang-undang
British berhubung tanah dan dasar British terhadap pekebun kecil.
Peta minda:
Undang-undang
berhubung tanah
Contoh:
Pengurusan grafik:
Membandingkan
undang-undang tanah sebelum dan selepas kemasukan British.
|
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan
latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm 81 -
84)
· Praktis
B: Soalan 1 - 44 (hlm 85 -
88)
· Praktis
C: Soalan 1 - 4 (hlm 88 -
89)
|
No comments:
Post a Comment