Sunday 11 May 2014

Bab 6a Tingkatan 4


Bank Resos
Sejarah Tingkatan 4

Tema:
Tamadun Islam dan Perkembangannya
Bab:
Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya
Bidang Pembelajaran:
(a) Zaman Khulafa al-Rasyidin
·         Konsep khalifah
·         Syarat dan cara pemilihan khalifah
·         Sumbangan Khulafa Al-Rasyidin
Hasil Pembelajaran:
Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
(1)
Menyatakan maksud khalifah (Aras 1)
(2)
Menyatakan masyarakat kelayakan menjadi khalifah (Aras 1)
(3)
Menghuraikan sumbangan Khulafa al-Rasyidin (Aras 2)


Kemahiran:
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan mengumpulkan dan mengelaskan
Cadangan masa:
2 waktu
Persediaan:
(1)
Mengarahkan murid membaca buku teks (hlm 141 - 149) di rumah
(2)
Mengarahkan murid membawa buku:
·   Longman Esensi  Sejarah SPM
·   Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4
(3)
Gunakan Slaid Paparan 9



Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
Sumber Rujukan
( 1)
Set Induksi
·         Guru menulis perkataan KHALIFAH di papan tulis dan bertanyakan kepada murid apa yang difahami tentang perkataan tersebut.
·         Guru meminta seorang murid menyenarai nama empat orang khalifah Islam yang diingati berdasarkan pengetahuan sedia ada murid.

·      Buku Teks Sejarah Tg. 4,
     hlm 141 - 149

 

(2)
Pengenalan
·         Guru menjelaskan kepada murid tentang maksud khalifah dan syarat-syarat yang diperlukan untuk menjadi khalifah.
·      Buku Teks Sejarah Tg.4,
    hlm. 141 - 149
·     Longman Esensi Sejarah SPM, hlm. 167 - 175

(3)
Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya.
·         Guru mengarahkan murid membentuk enam kumpulan.
·         Setiap kumpulan diberikan tugasan yang berbeza.
-          Kumpulan 1: Perbincangan syarat kelayakan menjadi khalifah.
-          Kumpulan 2: Sumbang saran cara pemilihan dan pelantikan khalifah.
-          Kumpulan 3: Khalifah Abu Bakar al-Siddiq dan sumbangannya.
-          Kumpulan 4: Khalifah Umar al-Khattab dan sumbangannya.
-          Kumpulan 5: Khalifah Uthman Affan dan sumbangannya.
-          Kumpulan 6: Khalifah Ali Abu Talib dan sumbangannya.

·         Wakil bagi setiap kumpulan melaporkan hasil perbincangan masing-masing.
·         Guru membuat rumusan tentang pembentangan murid.
·         Guru meminta murid membina carta aliran kronologi Khulafa al-Rasyidin.

·     Buku Teks Sejarah Tg.4,
    hlm. 141 - 149
·     Longman Esensi Sejarah SPM,    hlm. 167 - 175

·     Slaid Paparan 9

Perbincangan:
Syarat kelayakan khalifah.

Sumbang saran:
Cara pemilihan dan pelantikan khalifah.






Membina carta aliran:
Khulafa al-Rasyidin mengikut kronologi.

(4)
·         Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
Longman Tutorial Terbilang Sejarah
Tg. 4:
·     Praktis A: Soalan 1 - 6 (hlm 45 -    48)
·     Praktis B: Soalan 1 - 45 (hlm 49 -52)
·     Praktis C: Soalan 1 - 6 (hlm 53)







No comments:

Post a Comment