Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 4
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|
( 1)
|
Set Induksi
·
Guru menulis perkataan KHALIFAH di papan tulis dan
bertanyakan kepada murid apa yang difahami tentang perkataan tersebut.
·
Guru meminta seorang murid menyenarai nama empat orang
khalifah Islam yang diingati berdasarkan pengetahuan sedia ada murid.
|
· Buku Teks Sejarah Tg. 4,
hlm
141 - 149
|
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menjelaskan kepada murid tentang maksud khalifah
dan syarat-syarat yang diperlukan untuk menjadi khalifah.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm.
141 - 149
·
Longman
Esensi Sejarah SPM, hlm. 167 - 175
|
(3)
|
Pembentukan
Kerajaan Islam dan Sumbangannya.
·
Guru mengarahkan murid membentuk enam kumpulan.
·
Setiap kumpulan diberikan tugasan yang berbeza.
-
Kumpulan 1: Perbincangan syarat kelayakan menjadi
khalifah.
-
Kumpulan 2: Sumbang saran cara pemilihan dan pelantikan
khalifah.
-
Kumpulan 3: Khalifah Abu Bakar al-Siddiq dan sumbangannya.
-
Kumpulan 4: Khalifah Umar al-Khattab dan sumbangannya.
-
Kumpulan 5: Khalifah Uthman Affan dan sumbangannya.
-
Kumpulan 6: Khalifah Ali Abu Talib dan sumbangannya.
·
Wakil bagi setiap kumpulan melaporkan hasil
perbincangan masing-masing.
·
Guru membuat rumusan tentang pembentangan murid.
·
Guru meminta murid membina carta aliran kronologi
Khulafa al-Rasyidin.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm. 141 - 149
· Longman Esensi Sejarah SPM, hlm. 167 - 175
Perbincangan:
Syarat
kelayakan khalifah.
Sumbang saran:
Cara
pemilihan dan pelantikan khalifah.
Membina carta aliran:
Khulafa
al-Rasyidin mengikut
kronologi.
|
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang
Sejarah
Tg. 4:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm 45 - 48)
· Praktis
B: Soalan 1 - 45 (hlm 49 -52)
· Praktis
C: Soalan 1 - 6 (hlm 53)
|
No comments:
Post a Comment