Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 4
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
||||||||||||||||||||||
(1)
|
Set Induksi
·
Guru menunjukkan gambar Candi Borobudur, Angkor Wat,
dan lembah Bujang.
·
Guru bertanya kepada murid tentang gambar yang
ditunjukkan dan mengaitkan gambar tersebut dengan tajuk pengajaran.
|
|
|||||||||||||||||||||
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan kepada murid tentang proses kedatangan
pengaruh Hindu dan Buddha ke Asia Tenggara.
·
Guru mengaitkan kedudukan Asia Tenggara yang terletak
di tengah-tengah jalan perdagangan antara India dan China menyebabkan
pengaruh Hindu dan Buddha tersebar ke Asia Tenggara.
·
Guru mengedarkan peta Asia Tenggara dan mengarahkan murid
menanda lokasi kerajaan Srivijaya, Angkor Wat, dan Lembah Bujang.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm.
84 - 95
· Longman Esensi Sejarah SPM, hlm. 99
- 109
|
|||||||||||||||||||||
(3)
|
Pengaruh Agama
Hindu dan Buddha.
·
Guru membentuk beberapa kumpulan berdasarkan tajuk.
·
Setiap kumpulan diberikan bahan dan tajuk
-
Kumpulan 1: Kajian gambar - Monumen dan kepentingannya.
-
Kumpulan 2: Kajian teks Sejarah - Pengaruh agama Hindu
dalam aspek pemerintahan.
-
Kumpulan 3: Kajian teks - Pengaruh Hindu- Buddha dalam
aspek kesenian.
-
Kumpulan 4: Kajian peta - Peta Lembah Bujang dan Peta
Angkor Wat.
-
Kumpulan 5: Menjana idea - Faktor kedatangan agama
Buddha ke Asia Tenggara.
-
Kumpulan 6: Pengaruh Hindu-Buddha dalam aspek kesusasteraan.
·
Wakil setiap kumpulan membentangkan hasil kajian
masing-masing.
·
Guru merumuskan hasil dapatan murid dan mengarahkan mereka
mengisi pengurusan grafik pengaruh agama Hindu-Buddha di Asia Tenggara dan
kepentingan monumen untuk menambahkan lagi pemahaman tajuk pengajaran.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.4,
hlm. 84 - 95
· Longman Esensi Sejarah SPM, hlm. 99 –
109
www.jkr.gov.my (Peta Lembah Bujang)
www.asia-discovery.com (Peta
Angkor Wat)
Pengurusan
grafik:
Pengaruh Hindu-Buddha di Asia Tenggara.
Contoh:
Rajah pengurusan grafik:
Kepentingan
monumen.
|
|||||||||||||||||||||
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4:
·
Praktis A: Soalan 1 - 7 (hlm 17 - 20)
·
Praktis B: Soalan 1 - 47 (hlm 21 - 25)
·
Praktis C: Soalan 1 - 8 (hlm 25 -26)
|
No comments:
Post a Comment